Vi nærmer os vores fællesmøde i Multihuset, Gl. Skårupvej 3, søndag, den 13. januar. Vi har huset fra kl. 13:00, hvor der skal dækkes bord og laves kaffe og hyggesnakkes. Mon ikke
vi kan starte mødet omkring kl. 13:30.
Der er ikke modtaget nogle forslag endnu, men vi har lidt fra sidst, vi skal have færdigbehandlet. Husk mødet afholdes af medlemmerne med formålet at diskutere og forholde sig til fremsatte
forslag og denne gang gerne formulering af eventuelle forslag til generalforsamlingen.
Følgende haver er mødt, 23A, 23, 4, 22, 1d, 34, 20, 21, 13, 1c, 30, 31, 33, 24, 9
Afbud
fra have 18 og 19 og 7 og 1a, 1b og 6
= 15 haver mødt og 6 afbud - Ingen mødt fra de sidste 17 haver
Vandudvalget: Andreas have 34 og Jan have 1d
Vandforbruget
i kolonien - nedgravning af målerbrønde i hver have.
Det menes, at hovedvandrørslinien i hele kolonien er plasticrør, og at der er koblet et jernrør herpå indtil hver have. Plastic og jern kan ikke
arbejde sammen, det kan give utætheder. Jernrøret og tilkobling skal udskiftes til plasticrør. Målerbrønden skal nedgraves i hver have, hullets størrelse skal være ca. 1 meter dybt og 1 meter i diameteren. I målerbrønden
tilkobles et 2 meter højt rør. Medlemmet står selv for den videre tilslutning herefter. (vandhane m.v.)
Følgende tilbud er afgivet: 1 målerbrønd kr. 865 med tilhørende måler kr. 167 begge + moms.
(når de er opsat bliver de plomberet) 100 meter PEM rør kr. 1433 + moms - vi ved ikke, hvor meget der skal brugs før der bliver gravet op. Koblinger ca. 35 kr. pr. stk. Et antal T-stykker, de koster 84 kr. pr. stk.
Der skal
lejes minigravere (nok 2) En eller to weekender. 1 læs grus. Nogle meter dækbånd. Til uforudsete udgifter bør vi nok hensætte ca. 5000 kr.
På 38 målerbrønde og 38 vandmålere er afgivet et tilbud
på ialt kr. 39.216,00 hertil skal lægges moms
Vi har penge på vand/vedligeholdelseskontoen til at betale med.
Andreas have 34 forelagde projektet. Herefter rigtig mange spørgsmål og input bl.a. spørgsmål
fra John have 30 omkring vandmålernes tilstand. Dennis have 9 spurgte til om hovedledningen var trykprøvet.
Vandudvalget er indstillet på, at der laves trykprøve til foråret, inden vi åbner.
Der
var enighed om at bestyrelsen stiller forslag om nedgravning af målerbrønde til generalforsamlingen.
Vi skal også have leje af container på til bortskaffelse af al den opgravede jord.
Der skal også
i forlængelse af ovenstående forslag, stilles forslag om vandet herefter skal være åbent hele året.
Såfremt nedgravning af målerbrønde ikke bliver aktuelt og vi beholder vores nuværende
vandmålere skal der stilles forslag om fast lukkedag for vand samt forslag om, at der så monteres en eventuel vinterhane i området ved flagstangen.
I dag var der stemning for fast lukkedag 1. november.
Fast
lukkedag for vand eller??? (fortsat fra sidste møde)
Såfremt foranstående punkt bliver aktuelt må Fast-lukkedag-forslaget bortfalde.
Ellers til diskussion påny og evt. formulering af et forslag til medtagelse
på generalforsamlingen.
Se ovenstående.
El
Fremover opkræves a conto el for de havelejere, der har et forbrug over 1000 kr. på årsbasis.
(SEF opkræver i januar, maj,
juli og nov. måned) I 2018 er opkrævet ca. 30.000 kr.
El til de haver, der ikke tilmeldte sig i første omgang?
Morten have 27
(ingen el i have 2, 13, 14, 20, 28, 35, 1b, 1c,
Kan man opgradere
faser? og hvad koster det??
Morten have 27 var ikke mødt.
Anders i have 22 mener ikke, at der er nogle muligheder for at sætte bi-målere op, efter de oplysninger, vi gav ham om vores nuværende
el. Andreas foreslog, at hvis der var tid til overs næste gang, vi har gravemaskine, at vejen graves op påny, og der lægges en kabel til brug for de haver, der ikke har el. Anni meddelte, at det var vigtigt, at vi husker at opgøre
omkostninger herfor, således at vi kender beløbet den dag en køber eller havelejeren vil have el indlagt. Det kan måske også ske i etapper.
Birkelunden - fortsat fra sidst
Fælles holdning
til Birkelunden, haveaffald, jordaffald, grenaffald, sten, bjørnekloer, kompostering, flishugger, container.
Forslag om fast sted, hvor "haveaffaldet" kan lægges. Container til hækaffald. Fælleskørsel med trailere til
lossepladsen. Selv bortskaffe haveaffald. Flere mest stemt for at Birkelunden lukkes for haveaffald.
Hold da op vi brugte 1 hel time på at diskutere dette.
Der var forslag om hækklipning. Hækken klippes
2 gange årligt inden 1. juli og inden 1.oktober, og der lejes container til hækaffald.
Oprydning i Birkelunden, lej en knækstyret minilæsser med overfaldsgrab. Alt skal ryddes incl. brænde, byggematerialer
og andet, der ikke hører til i naturen.
Fremtiden:
Dennnis indhenter tilbud om åben container til haveaffald i sæsonen 1. april til 1.oktober, hvad koster det pr. måned og hvad koster en tømning,
og Birkelunden lukkes. Og tilbud på måske en uge?? der har jeg ikke helt fået noteret ned, øv
Forslag om at Birkelunden bibeholdes i mindre grad med opdeling i grene, hækafklip, græs, m.v.
Til
generalforsamlingen laves forslag om åben container på parkeringspladsen med de omkostninger som Dennis finder ud af.
Brandforsikringspligt - alle haver med huse på
Sydøstfyns Kreds
anbefaler i referat af 27. november, at det skrives ind i vedtægterne, hvordan haverne forsikres?
"Kravet er vedtaget efter ønske fra flere foreninger, idet det kan koste foreningen dyrt, hvis et hus brænder og den pågældende
lejer ikke har en brandforsikring eller midler til selv at rydde op efter branden".
Forslag til vedtægten: Medlemmet har pligt til at brandforsikre evt. byggeri på havelodden.
Der stilles forslag om
brandforsikring. Anni forespørger Solvej i Sydøstfynskreds, om det er en vedtægtsændring eller en individuel bestemmelse
Venteliste
Der udfærdiges forslag herom til en individuel bestemmelse
Sådan fungerer vores venteliste:
Hvem
På ventelisten kan optages personer, som har fast bopæl i Svendborg Kommune samt eksisterende medlemmer af en haveforening, som
ønsker at købe en anden have i stedet for den de har.
Gebyr
Det koster 100 kr. om året at stå på ventelisten. Beløbet indbetales til konto i Arbejdernes Landsbank reg.nr.5378 kontonr.
0551127. Send samtidig en mail til formand.byhaverne@outlook.dk med oplysning om ønsker, navn, adresse, telf.nr. og E-mail.
Optagelse
Optagelse på
ventelisten kan kun ske ved henvendelse til formanden.
Placering
Placering på ventelisten afhænger af optagelsestidspunktet. Eksisterende medlemmer placeres dog altid foran andre på ventelisten.
Adresseændring
Hvis du flytter, skal du meddele adresseændring til formanden, enten ved at fremsende et brev eller ved at sende en mail.
Ørkilds venteliste: Haven udbydes først 7 dage internt i foreningen. Herefter træder ventelistens
anciennitet i spil. Når haven har været yderligere en uge i udbud kommer haven i ”fri handel.” I langt de fleste tilfælde er det interesserede fra ventelisten, der kommer med bud. Der kan aldrig bydes over vurderingsprisen!
I Solbakken skal også interne påføre sig ventelisten, hvis de ønsker en anden have i kolonien.
Hvis flere interne er interesserede træder medlemmernes anciennitet i spil. Bør tilføjes i vores bestemmelse.
Stemning for, at der laves forslag til individuelle bestemmelser om ventelisten.
Stemning for, at haven udbydes til havelejere og venteliste samtidig men med oplysning om, at havelejerne har 1. prioritet og derefter interesserede på
ventelisten. Ved flere interesserede havelejere er det ancienniteten i kolonien, der er afgørende og ved flere interesserede på ventelisten, er det indbetalingsdatoen for de 100 kr. der er afgørende.
Vurderingsudvalg
På Sydøstfyns Kreds` kommende repræsentantskabsmøde (5. marts) skal det drøftes, om vi skal have en centralisering af vurderingerne, således at vurderingerne frem over foregår
i kredsregi, dog stadig med vurderingsfolk fra de enkelte foreninger.
Vi skal finde vores holdning hertil.
Hvad vil en vurdering komme til at koste: En vurdering koster et grund-gebyr som fastsættes af Hovedbestyrelsen, og som går
til Kolonihaveforbundets evalueringsfunktion. Herudover kan den enkelte forening eller kreds fastsætte et lokalt gebyr for vurdering, som går til kreds eller forening. Gebyret betales af sælger. I gebyret vil også indgå kørselsudgifter.
Alle fremmødte ønsker vurderingsudvalg i vores egen koloni. Dennis videregiver dette til mødet i Sydøstfyns Kreds.
Leje af fælleshus:
En tidligere bestyrelse
har besluttet, at det koster 200 kr. at leje fælleshuset.
Forslag: det vedtages som en individuel bestemmelse.
Vi skal have det ind i vores individuelle bestemmelser. Forslag om at det koster 200 kr. at leje fælleshuset til dækning
af vandforbrug, el m.m.(Det er åbenbart blot en bestemmelse som er taget tidligere i en bestyrelse).
Dennis ønsker lys og håndvask i toiletskuret. Andreas mener dette sagtens kan ordnes.
Ved leje medbringer
lejeren selv sit eget tørkloset, hvorved lejeren nok selv husker at tømme.
Nedsættelse af diverse udvalg:
Vi har allerede vandudvalget
Der kunne også være et:
Fælleshus-udvalg:
stå for udlejning incl. liste til brug for opkrævning af leje, åbne/lukke, åbne for varmt vand ved udlejning og fællesmøder/fællesarbejde, opsyn, m.v.
Ella og Tove tilbød sig til fælleshusudvalget.
Måske et Birkelund-udvalg, måske et ?????
Det opgav vi indtil videre.
Festudvalget (Mette-Marie have 19 og Rie have 6 )
John have 30 vil gerne være
med.
Byggeudvalg
Anni foreslår nedsættelse af et byggeudvalg som alle ved en nybygning eller ombygning kan henvende sig til for at få hjælp med hensyn til byggereglerne. Det ændrer
intet i, at ansøgning med tegning skal sendes og godkendes i bestyrelsen. Men det bevirker, at ansøgning og tegning forhåbentlig kan godkendes første gang. Det er også en hjælp for bestyrelsen at kunne hente hjælp
i udvalget. Anni foreslår Mogens have 21 og Jesper have 23 til byggeudvalget, idet de er medlem af vurderingsudvalget og har været på kursus og må være dem der har bedst kendskab til reglerne. Der fremsættes forslag om et
byggeudvalg til generalforsamlingen.
Fællesmøde - skal vi fortsætte hermed?
Hvor tit?? Hvem skal indkalde??
I hvertfald 1 gang om året. Gerne i januar måned.
Også
gerne midtvejsmøde som afholdes i fælleshuset.
Forslag til generalforsamling vedr. ny flagstang
John ønsker ikke flagstang og sætter forslag herom på generalforsamlingen.
Andre
af de mødte havde en anden mening. Anni undersøger prisen på en fiberstang og sætter det på budgettet.
Flere forslag????
Maja spørger til
valg af formand. Hvilket "arbejde" ligger der heri.
Det findes i vedtægterne og forretningsorden som ligger på hjemmesiden og så er der alt det "løse" som ikke er beskrevet.
Andreas spørger
til byggeregler.
Dennis oplyser at Sydøstfyns kreds er ved at lave en pixi-bog.
Tak for et rigtig godt møde
Anni, referent.